Agata Zubel

BIOGRAFIA

agata-zubel

Agata Zubel urodziła się 25 stycznia 1978 r. we Wrocławiu. Edukację muzyczną rozpoczęła w klasie perkusji Szkoły Muzycznej I stopnia im. Grażyny Bacewicz, tam również podejmowała pierwsze próby kompozytorskie. Jedna z nich, czyli utwór Wirówka na sekstet perkusyjny, zdobył wówczas pierwszą nagrodę na Regionalnym Konkursie Kompozytorskim. Naukę kontynuowała na dwóch wydziałach (instrumentalnym w klasie perkusji oraz teoretyczno-pedagogicznym) Państwowego Ogólnokształcącego Liceum Muzycznego im. Karola Szymanowskiego. Opuściwszy placówkę w 1997 roku, podjęła studia na wydziale kompozycji (w klasie prof. Jana Antoniego Wichrowskiego) oraz wokalno-aktorskim (w klasie prof. Danuty Paziuk - Zipser) Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.  Powstałe podczas lat studenckich utwory Zubel, m. in. chóralne Urodziny (1998) do sł. Wisławy Szymborskiej, Lumiére na perkusję (1997) czy Piosenka o końcu świata (1998), wyróżniane były podczas lokalnych i krajowych przeglądów kompozytorskich, takich jak Konkurs Kompozytorski we Wrocławiu (II nagroda), Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura w Sanoku (I nagroda) czy Konkurs Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Panufnika w Krakowie (I nagroda). Międzynarodowy sukces odniósł m. in. utwór Re-Cycle, uhonorowany II miejscem na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Petera Ivanovicha Jurgensona w Moskwie (2001). Najwcześniejsze sukcesy konkursowe Agaty Zubel znajdą kontynuację w późniejszych, bardziej popularnych - Paszporcie Polityki (2005) oraz Fryderyku (2010). We wrześniu tego roku otrzymała nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku.

Warsztat kompozytorski kształtowała dodatkowo podczas programu stypendialnego w holenderskim Conservatorium Hogeschool Enschende, podczas kursów kompozytorskich w Niemczech oraz na Kursach dla Młodych Kompozytorów w Radziejowicach. Akademię im. Karola Lipińskiego ukończyła zaś z dyplomem Primus inter Pares. Z wrocławską instytucją, gdzie w 2004 roku uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej i gdzie pracuje w charakterze adiunkta (prowadzi zajęcia z  kompozycji, instrumentacji i czytania partytur), związana jest do dzisiaj.  

Wyróżniająca się aktywność artystyczna kompozytorki przypieczętowana została przez szereg stypendiów: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2000 - 2002), Zarządu Miasta Wrocławia (2001 - 2002), Ernst von Siemens Musikstiftung (2001) oraz Fundacji Edukacji Międzynarodowej (2002). Jej utwory wykonywane były zarówno w placówkach kształcenia (jako pozycje obowiązkowe podczas Ogólnopolskich Przesłuchań Kameralnych Zespołów Perkusyjnych Szkół II st.), jak i podczas najbardziej renomowanych festiwali muzyki współczesnej w Polsce: na festiwalu Poznańska Wiosna, Warszawskiej Jesieni, Musica Polonica Nova we Wrocławiu czy na Dniach Muzyki Andrzeja Panufnika oraz Sacrum Profanum w Krakowie.

W 2003 r. dołączyła do Związku Kompozytorów Polskich, w którym faktycznie udzielała się już od roku 1999 (Koło Młodych). W latach 2010-2012 pełniła funkcję kompozytora-rezydenta Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego, w roku 2011 zaś - festiwalu Other Minds w San Francisco.

Znaczną część dorobku kompozytorskiego Agaty Zubel stanowią dzieła zamawiane przez instytucje zarówno krajowe, jak i zagraniczne. W przeciagu ostatnich lat powstały m. in. II Symfonia (2005, Deutsche Welle), Kwartet Smyczkowy nr 1 (2007, Ultraschall Festival), nad Pieśniami (2007, Wratislavia Cantans), Cascando (2007, Festiwal Muzyki Europy Środkowej w Seattle), III Symfonia (2008, Rockefeller Center Foundation), Aforyzmy na Miłosza (2011, Sacrum Profanum), Labirynt (2011, Instytut Polski w Tel-Awiwie), Odcienie Lodu (London Sinfonietta), What is the world (Klangforum Wien), IN (Hannoversche Gesellschaft für Neue Musik dla Staatsoper Hannover), where to (TenFourteen LLC, an arm of the Jebediah Foundation for San Francisco Contemporary Music Players), Madrigals (Westdeutschen Rundfunks für Neue Vocalsolisten). Na przestrzeni lat 2010-11, na zamówienie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej powstał również utwór sceniczny: Oresteja. Do najświeższych kompozycji Zubel należy Not I do monologu Samuela Becketta, uznana przez 60. Międzynarodową Trybunę Kompozytorów UNESCO w Pradze za najlepszy utwór, zyskując tym samym rekomendację tej organizacji do eksploatowania przez międzynarodowe radiofonie. Kompozycja, zgłoszona do konkursu przez Joannę Grotkowską z Programu II Polskiego Radia, wyróżniona została przez przedstawicieli trzydziestu światowych rozgłośni radiowych. Za utwór Not I kompozytorka zdobyła również nagrodę Polonica Nova 2014.

Kompozycje Agaty Zubel, począwszy od wydanego w 1999 roku Lumiére pour percussion solo ukazują się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

fot. Barbara Czartoryska, www.zubel.pl

Osobny rozdział w dorobku artystycznym Agaty Zubel zajmuje działalność śpiewacza i sceniczna, przyczyniająca się do propagowania wokalistyki awangardowej oraz wykonawstwa muzyki współczesnej. Jednym z najważniejszych jej przejawów, obok licznych nagrań studyjnych (patrz: dyskografia), jest współtworzony wraz z kompozytorem Cezarym Duchnowskim duet ElettroVoce. Wraz z Duchnowskim występowała na licznych festiwalach muzyki najnowszej w Polsce oraz na terenie Europy: w Niemczech, Francji, Anglii, Irlandii, Belgii, Holandii, Szwajcarii, we Włoszech, na Ukrainie, w Rosji i Łotwie. Nagrana przez duet Monada 3 na głos, fortepian i komputer reprezentowała Polskie Radio na X Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej  w Rzymie w 2005 roku. Utwór zdobył wówczas I nagrodę. Rok później artyści wyróżnieni zostali nagrodą specjalną dla najlepszego zespołu z elektroniką podczas konkursu wykonawstwa muzyki współczesnej Gaudeamus w Holandii. Rok 2008 przyniósł zaś duetowi ElettroVoce Wrocławską Nagrodę Muzyczną za płytę o tym samym tytule. 

W ciągu minionych lat, oprócz wielu prawykonań i nagrań kompozycji własnych oraz innych kompozytorów współczesnych, Agata Zubel zaangażowana była w pracę nad Chantefleurs et Chantefables Witolda Lutosławskiego (Musica Polonica Nova), DW9 Bernharda Langa (Warszawska Jesień), Luci mie traditrici Salvatore Sciarrino (Festiwal Nostalgia), Gwiazdą Zygmunta Krauze (Teatr Polski we Wrocławiu), Zagładą domu Usherów Philipa Glassa (Teatr Wielki - Opera Narodowa). Jako śpiewaczka solowa wyróżniona została nagrodą Leopolda Kronenberga podczas Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców (2003) oraz III nagrodą na szwajcarskim Międzynarodowym Konkursie Interpretacji Muzyki Współczesnej dla Profesjonalnych Solistów Nicati (2003). Latem 2004 roku uczestniczyła zaś w eksperymentalnym projekcie improwizacyjnym podczas Międzynarodowych Kursów Kompozytorskich w Darmstadt. W 2013 roku została laureatką stypendium Młoda Polska, koordynowanego przez Narodowe Centrum Kultury.

 

autorka: Karolina Balcer

Tekst: Aleksandra Masłowska

Zobacz inne artykuły w kategorii Kompozytorzy 70'-80' »

Przeczytaj również

Patroni medialni
Partnerzy
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.